Szeregi i sekwencje na Wielkanoc

Zgodnie z obietnicą przygotowałam wpis na temat szeregów i sekwencji. A ponieważ Wielkanoc już za kilka dni, to szeregi i sekwencje będą tematyczne i powiązane z tymże świętem. Zacznę jednak od krótkiego wprowadzenia czym szeregi i sekwencje są, no i po co powinniśmy je z dziećmi ćwiczyć. Tworzenie szeregów to uporządkowanie elementów według rosnących lub malejących poziomów cech, czyli np. od najmniejszego do największego lub odwrotnie. W pomocach Montessori możecie się spotkać z szeregowaniem kolorowych tabliczek, czyli tworzenie szeregu z różnych odcieni. Możecie także tworzyć inne reguły dopasowane do wieku dziecka. Sekwencja natomiast to uporządkowany ciąg znaków lub symboli, których występowanie wynika z określonej reguły. A do czego nam to potrzebne? Język mówiony to sekwencje dźwięków, język pisany to sekwencje liter, sylab. W ten oto sposób ćwicząc z dzieckiem na atrakcyjnym dla niego materiale, pomagamy mu w opanowaniu języka, a także w nauce pisania i czytania. Wprowadzanie tego materiału ma kilka reguł:

  • ćwiczenia zawsze realizujemy od lewej do prawej
  • rozpoczynamy od materiału tematycznego, dopiero później wprowadzamy materiał atematyczny (figury geometryczne)
  • sekwencje ćwiczone są w następującej kolejności – naśladowanie, kontynuowanie, uzupełnianie
  • stopniowanie trudności, czyli najpierw sekwencje z dwóch elementów, potem z trzech itd. lub ze względu na inną cechę różnicującą (kolor, wielkość)
  • powinniśmy uwzględnić konieczność ćwiczenia sekwencji zarówno w sferze wzrokowej, jak i słuchowej czy ruchowej
  • dajemy dziecku więcej elementów, niż występuje na planszy, tak aby nie układało drogą eliminacji

Wszystkie poniższe materiały dostępne są dla subskrybentów po zapisaniu się na newsletter.

Przygotowany przeze mnie materiał jest tematyczny (Wielkanoc) i umożliwia ćwiczenia tylko w sferze wzrokowej. Materiał przygotowałam w sumie w oparciu o 14 różnych elementów. Trochę mi to zajęło i po odejściu od komputera jeszcze mi zajączki skakały przed oczami. Każdy element jest przygotowany w ilości sześciu sztuk. Możecie oczywiście wydrukować sobie więcej i tworzyć własne szeregi i sekwencje lub po prostu skorzystać z przygotowanych przeze mnie plansz. Po wydrukowaniu można sobie elementy zalaminować, zyskają wtedy na trwałości lub tylko pociąć i na przykład pozwolić dziecku przyklejać elementy w odpowiednich miejscach. Ja mam właśnie taki zamiar.

Szeregi i sekwencja przykładowa plansza 4Szeregi:

Dla szeregów przygotowałam w sumie cztery plansze, dwie do naśladowania szeregów, a dwie do kontynuowania. Tak, jak pisałam wcześniej pojedyncze elementy występują po sześć razy, co pozwala dać dziecku więcej elementów niż występuje na planszy (nie może ułożyć ostatniego elementu tylko dlatego, że został mu tylko ten jeden). Umożliwi Wam to też stworzenia własnych szeregów i sekwencji.

Szeregi i sekwencja przykładowa plansza 0Sekwencje:

Przygotowałam sekwencje dwu, trój i czteroelementowe. Każda z nich jest w opcji naśladowania, kontynuowania i uzupełniania.

Inspiracje:

Centrum Głoska – tutaj znajdziecie sporo zabaw oraz wyjaśnień na temat szeregów, sekwencji i relacji

Printoteka – materiały do sekwencji i szeregów także w temacie wielkanocnym

Centrum Edukacyjne Best – materiał wiosenny z kwiatkami

3dinosaurs – olbrzymia wielkanocna paczka, a w niej szeregi i sekwencje


logo-stopka


Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

9 komentarzy

  1. Mama nieco prozaiczne pytanie, może nawet niezbyt mądre. W jakim wieku dziecku wprowadzać takie sekwencje?

    • Takie ćwiczenia należy rozpocząć w wieku przedszkolnym, ale jeżeli dziecko jest zainteresowane wcześniej, to myślę, że nic nie stoi na przeszkodzie. Ja mam zamiar to wypróbować na moim prawie 3-latku, nie mam jednak gwarancji, czy będzie chciał w ogóle spojrzeć na materiał.

      • Dziękuję za odpowiedź. Szukam zabaw dla 1,5 rocznego dziecka. Pewnie zabawa skończyłaby się na pokazywaniu kur i królików. 🙂 Pozdrawiam

      • Moja Kruszynka, choć bardzo niecierpliwa sekwencje do naśladowania układa bez problemu, z kontynuowaniem już trochę gorzej.

        • Ja się przekonała, że jak coś dziecku nie wychodzi, to należy pomoc schować i spróbować dopiero za jakiś czas. Miałam tak z układankami z uchwytem. Tusiek nie umiał ich układać, a pewnego dnia poprosił i jak mu się udało, to ułożył wszystkie.

  2. Dobry wieczór. Mam możliwość korzystania z internetu wyłącznie przez tableta i wydaje mi się, że niektóre z działów bloga nie wyświetlają mi się tak, jak powinny. A blog jest świetny. I bardzo za niego dziękuję! Chciałam spytać, czy znajdę tu na blogu jakieś konkretne wskazówki jak mogę zastosować metodę Montessori dla dziecka, które właśnie skończyło roczek i generalnie bardzo lubi oglądać książeczki, lubi jak mu się pokazuje różne rzeczy i o nich opowiada. Pozdrawiam! Ela

    • Sprawdzamy wyświetlanie na tablecie. Czy możesz nam wskazać dokładniej, co się wyświetla źle? Co do drugiej kwestii, to wpisy dotyczące małych dzieci i pomocy lub zabawek dla nich znajdziesz w kategoriach: Materiały -> Dla najmłodszych oraz Inspiracje -> Dla maluchów. Jakiś konkretnych wskazówek nie pisaliśmy, ale jest to pomysł na wpis 🙂

      • Szukałam informacji o podstawach teorii Montessori i wybrałam dział Vademecum, a tam wyświetlają mi się dwa wpisy o cyfrach i literkach. Może też tak być, że wybieram złą zakładkę :).
        Dziękuję za wskazówki, gdzie szukać inspiracji dla mojego synka. Już je czytam! Pozdrawiam!

        • Dział Vademecum jest młody, dlatego widnieją w nim tylko dwa wpisy. Staram się tam pisać coś raz na miesiąc, więc proszę zaglądać.

Zostaw Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *