Szeregi i sekwencje na Wielkanoc

Szeregi i sekwencje na Wielkanoc

Zgodnie z obietnicą przygotowałam wpis na temat szeregów i sekwencji. A ponieważ Wielkanoc już za kilka dni, to szeregi i sekwencje będą tematyczne i powiązane z tymże świętem. Zacznę jednak od krótkiego wprowadzenia czym szeregi i sekwencje są, no i po co powinniśmy je z dziećmi ćwiczyć. Tworzenie szeregów to uporządkowanie elementów według rosnących lub malejących poziomów cech, czyli np. od najmniejszego do największego lub odwrotnie. W pomocach Montessori możecie się spotkać z szeregowaniem kolorowych tabliczek, czyli tworzenie szeregu z różnych odcieni. Możecie także tworzyć inne reguły dopasowane do wieku dziecka. Sekwencja natomiast to uporządkowany ciąg znaków lub symboli, których występowanie wynika z określonej reguły. A do czego nam to potrzebne? Język mówiony to sekwencje dźwięków, język pisany to sekwencje liter, sylab. W ten oto sposób ćwicząc z dzieckiem na atrakcyjnym dla niego materiale, pomagamy mu w opanowaniu języka, a także w nauce pisania i czytania. Wprowadzanie tego materiału ma kilka reguł:

  • ćwiczenia zawsze realizujemy od lewej do prawej
  • rozpoczynamy od materiału tematycznego, dopiero później wprowadzamy materiał atematyczny (figury geometryczne)
  • sekwencje ćwiczone są w następującej kolejności – naśladowanie, kontynuowanie, uzupełnianie
  • stopniowanie trudności, czyli najpierw sekwencje z dwóch elementów, potem z trzech itd. lub ze względu na inną cechę różnicującą (kolor, wielkość)
  • powinniśmy uwzględnić konieczność ćwiczenia sekwencji zarówno w sferze wzrokowej, jak i słuchowej czy ruchowej
  • dajemy dziecku więcej elementów, niż występuje na planszy, tak aby nie układało drogą eliminacji

Wszystkie poniższe materiały dostępne są dla subskrybentów po zapisaniu się na newsletter.

Przygotowany przeze mnie materiał jest tematyczny (Wielkanoc) i umożliwia ćwiczenia tylko w sferze wzrokowej. Materiał przygotowałam w sumie w oparciu o 14 różnych elementów. Trochę mi to zajęło i po odejściu od komputera jeszcze mi zajączki skakały przed oczami. Każdy element jest przygotowany w ilości sześciu sztuk. Możecie oczywiście wydrukować sobie więcej i tworzyć własne szeregi i sekwencje lub po prostu skorzystać z przygotowanych przeze mnie plansz. Po wydrukowaniu można sobie elementy zalaminować, zyskają wtedy na trwałości lub tylko pociąć i na przykład pozwolić dziecku przyklejać elementy w odpowiednich miejscach. Ja mam właśnie taki zamiar.

Szeregi i sekwencja przykładowa plansza 4Szeregi:

Dla szeregów przygotowałam w sumie cztery plansze, dwie do naśladowania szeregów, a dwie do kontynuowania. Tak, jak pisałam wcześniej pojedyncze elementy występują po sześć razy, co pozwala dać dziecku więcej elementów niż występuje na planszy (nie może ułożyć ostatniego elementu tylko dlatego, że został mu tylko ten jeden). Umożliwi Wam to też stworzenia własnych szeregów i sekwencji.

Szeregi i sekwencja przykładowa plansza 0Sekwencje:

Przygotowałam sekwencje dwu, trój i czteroelementowe. Każda z nich jest w opcji naśladowania, kontynuowania i uzupełniania.

Inspiracje:

Centrum Głoska – tutaj znajdziecie sporo zabaw oraz wyjaśnień na temat szeregów, sekwencji i relacji

Printoteka – materiały do sekwencji i szeregów także w temacie wielkanocnym

Centrum Edukacyjne Best – materiał wiosenny z kwiatkami

Mimowa – wielkanocna paczka zabaw, w tym szeregi

3dinosaurs – olbrzymia wielkanocna paczka, a w niej szeregi i sekwencje


logo-stopka


Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Podziel się