Zmysłami poznajemy świat

Zmysłami poznajemy świat

„Jeśli dziecko potrafi sobie wyobrazić wróżkę i jej krainę, nie będzie mu trudno wyobrazić sobie Amerykę…”

Maria Montessori przywiązywała dużą wagę do nauki przyrody. Jej ogromna część – geografia – jest fascynująca nie tylko dla dorosłych i zaprawionych podróżników, ale też dla najmłodszych, którzy z zachwytem słuchają o powstaniu świata, początkach życia, niezwykłych dinozaurach i równie niesamowitych, a współcześnie żyjących zwierzętach. Kształt kontynentów i ich mieszkańcy, tajemnice morza, klimat, strefy roślinności, biomy – to ogrom wiedzy, który dzieci chłoną z radością. Dlatego geografia w pedagogice Montessori ma tak ważne miejsce. Jej poznawanie zachodzi od ogółu do szczegółu. Dzieci otrzymują do dyspozycji materiały, które pozwalają im poznać świat jako całość, a następnie rozpoczynają rozkładanie go na części.

Geografia powinna zacząć się od prostych, materialnych, sensorycznych podstaw, które pomogą dziecku zrozumieć świat, w którym żyje.

Świetną i łatwą prezentacją są formy lądów i wód.

Sposoby na samodzielne ich wykonanie znajdziecie tutaj:

Po przyswojeniu tej wiedzy, czas na przejście do relacji między kontynentami i oceanami i nauki ich nazw. Tu przydają się globusy – stosunkowo trudno je zrobić, ale i tu znajdziecie kilka pomysłów.

Czas na zrozumienie czym są mapy. Do tego służy mapa świata.

Gdy dziecko dobrze zrozumie ideę odwzorowania globu na płaskiej mapie, możne lepiej zapoznać się z mapą świata – kontynentami.

Maty świata od Maty Montessori
Maty świata od Maty Montessori

Tu warto polecić Maty Montessori. Spód mapy, czyli morza i oceany wykonane są z przyjemnej w dotyku tkaniny, która dzięki podgumowaniu nie przesuwa się przy każdym ruchu po podłodze. Na mapie nadrukowane są kontury, które pozwalają na precyzyjne ułożenie kontynentów i większych wysp. Wycięte są one z filcu, a mimo to, mają dość precyzyjną linię brzegową. Możliwość układania kontynentów na mapie pozwala dziecku na wiele doznań zmysłowych, które można jeszcze rozszerzyć dołączając figurki ze zwierzętami, środki transportu, liście, itp. Starsze dzieci chętnie korzystają z możliwości podpisywanie kontynentów – wystarczy przygotować lub kupić kartoniki. Taka mapa świata to baza wielu interesujących zajęć dla dziecka w każdym wieku.

Zastosowanie konkretnych materiałów w nauce geografii powinno łagodnie przeprowadzić dziecko do poziomu zrozumienia pojęć abstrakcyjnych i przygotować je do trwającego całe życie zainteresowania czasem, przestrzenią, miejscami i ludźmi. Jednak aby ten cel osiągnąć, musimy w dziecku rozbudzić pragnienie tworzenia własnych materiałów, takich jak formy lądu z plasteliny, kopiowanie przez kalkę map, czy tworzenie planu własnej okolicy. To dzięki własnym doświadczeniom dziecko poznaje świat.


Lista wpisów w ramach akcji “Pomóc dziecku żyć w realu”:

Podziel się