Vademecum – szorstkie cyfry

Vademecum – szorstkie cyfry

Nazwa:

Polska – szorstkie cyfry, cyfry dotykowe, tabliczki z szorstkimi cyframi

Angielska – sandpaper numerals

Szorstkie cyfry
Szorstkie cyfry
Wiek dziecka:

2;6 – 4 lata, według innych źródeł – począwszy od 4 roku, po wprowadzeniu czerwonych belek

Cele:

Bezpośrednie: zapoznanie z cyframi, powiązanie nazwy cyfry z jej symbolem graficznym, poznanie kształtu cyfry i zdobycie umiejętności jej odróżniania i nazywania. Dziecko otrzyma zarówno wizualne, jak i dotykowe wrażenie każdej cyfry. U niektórych dzieci mięśniowa pamięci cyfry będzie silniejsza niż pamięć wzrokowa.

Pośrednie: przygotowanie do pisania cyfr

Opis pomocy:

Dziesięć tabliczek o wymiarach 10×15 cm w atrakcyjnym kolorze (zwykle jest to zielony), umieszczonych w pudełku. Na tabliczkach znajdują się cyfry od 0 do 9 wycięte z drobnoziarnistego papieru ściernego. 0 znajduje się na końcu i jest wprowadzane przy pracy z wrzecionami.

Dodatkowe materiały:

Prezentacja odbywa się przy stole, można użyć małej maty, podkładki

Język:

Cyfry wprowadzamy zgodnie z zasadami lekcji trójstopniowej np. 1. Nazywanie – “to jest jeden”; 2. Rozpoznawanie – “pokaż gdzie jest jeden”; 3. Przypomnienie – “co to jest” (mówimy pokazując na cyfrę jeden).

Prezentacja:

Zaproś dziecko, do pracy z materiałem. Pokaż, gdzie pomoc jest na półce i poproś o przyniesienie ich do stolika. Rozpocznij pracę od wprowadzenia cyfr od 1 do 3. Są tu dwie opcje, pierwsza mówi, aby wprowadzać kolejno 1,2,3, druga (wg. Sabiny Guz) aby wziąć dwie różniące się kształtem cyfry np. 1 i 3. Według niej nie ma konieczności zachowania kolejności numeracji i cyfry może wybierać również dziecko (na początku wyłączone jest jedynie 0, wymagające odrębnego wprowadzenia).

Tabliczkę należy umieścić na podkładce, pozostałe cyfry odkładamy na bok, aby nie rozpraszały uwagi dziecka. Tabliczkę należy przytrzymać lewą ręką, a palcem wskazującym i środkowym prawej ręki wodzić po cyfrze, w taki sam sposób, jak przy jej pisaniu i kilkukrotnie wymówić jej nazwę. Zachęcamy dziecko do powtórzenia czynności. Ilość powtórzeń zależy od tego ile razy dziecko ma na to ochotę.

Sprawdzamy, czy dziecko w prawidłowy sposób kojarzy nazwę z symbolem poprzez polecenia: “pokaż jeden”, “podaj mi trzy” itp. Następnie wskazując cyfry pytamy “co to jest?”. Dodatkowo kreślimy cyfry i stosujemy pytania przy kreśleniu cyfry na stoliku, w powietrzu, czy na plecach dziecka. Czynności te powtarzamy z kolejnymi cyframi, przez kilka dni, do czasu opanowania przez dziecko materiału. Kreślenie cyfr przez dziecko jest kolejnym etapem, można to realizować poprzez kreślenie:

  • na tacy z sypkim materiałem (piasek, kasza manna, mąka),*
  • pędzlem po kartonie,
  • patykiem na pisaku,
  • kredą na gładkiej tablicy,
  • mazakiem na czystej kartce itp.

Początkowo dziecko powinno kreślić cyfry na dużych płaszczyznach, które nie posiadają linii, potem gdy dziecko zacznie pisać cyfry w małym formacie proponujemy pisanie ołówkiem, kredką czy długopisem na kartce w kratkę. Na początku przy kreśleniu cyfr, tabliczki z poznanymi cyframi powinny leżeć przed dzieckiem, tak aby mogło je widzieć i wodzić po nich palcem w przypadku napotkania trudności z odwzorowaniem.

Ćwiczenia:
  • tabliczki leżą odwrócone, a dziecko obraca je pojedynczo i wodzi po nich palcami, nazywając cyfrę,
  • kreślenie cyfr na plecach (dzieci robią to wzajemnie i odgadują nakreśloną cyfrę),
  • dziecko wodzi palcami po cyfrach z zamkniętymi oczami i odgaduje je,
  • kreślenie cyfr na różnych płaszczyznach za pomocą różnych przyborów
  • kreślenie cyfr na tablicy w kratkę
  • kreślenie na kartce w kratkę
  • układanie cyfr:
    • układanie w kolejności poziomo (do lewej do prawej)
    • układanie w kolejności pionowo (z góry na dół)
    • układanie w kolejności podanej przez nauczyciela
Kontrola błędu:

Czuciowa i wzrokowa

DIY- Zrób to sam:

O tym, jak wykonać samodzielnie pomoc, pisałam we wpisie: Szorstkie cyfry – Zrób To Sam

Video:
Źródła:
  • * Sabina Guz, Edukacja w systemie Marii Montessori, Tom 1, Wydawnictwo UMCS, 2015
  • Gabriela Badura-Strzelczyk, Pomóż mi policzyć samemu, Wydawnictwo Nowik, 2008
  • Info Montessori
  • Montessori Album

Zdjęcia z zgodą sklepu Topic Montessori.

 


logo-stopka


Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Podziel się