Vademecum – czerwone belki

Vademecum – czerwone belki

Nazwa:

Polska – czerwone belki, czerwone beleczki, czerwone drążki

Angielska – red rods

Czerwone belki
Czerwone belki
Wiek dziecka:

3,5 – 4 lata

Cele:

Bezpośrednie: wzrokowe odróżnianie różnicy w wymiarach (długościach); pamięć mięśniowa długości

Pośrednie: przygotowanie do matematyki

Opis pomocy:

10 czerwonych belek zróżnicowanych ze względu na długość od 10 centymetrów do 1 metra. Różnica pomiędzy kolejnymi belkami wynosi 10 centymetrów. Czerwone belki są czwartą pomocą, którą wprowadzamy po cylindrach, różowej wieży i brązowych schodach.

Dodatkowe materiały:

Duża mata (można również pracować na dwóch matach ułożonych w kształt litery L i wtedy kładziemy losowo belki na jednej macie, a na drugiej układamy według określonego porządku)

Język:
  • długi – krótki,
  • długa – krótka,
  • długi – dłuższy – najdłuższy,
  • krótki – krótszy – najkrótszy,
  • najdłuższy – najkrótszy,
  • dłuższy niż… – krótszy niż…
Prezentacja:

Zaproś dziecko, mówiąc że masz mu coś do pokazania. Najpierw jednak powiedz, że do lekcji będzie potrzebna mata. Dziecko ma przynieść i rozwinąć matę na podłodze. Może to również zrobić dorosły. Pokaż, gdzie pomoc jest na półce i powiedz “To są czerwone belki”. Zaczynając od najkrótszej belki trzymając kciukiem i palcami (wskazującym i środkowym) za środek przesuwaj belkę do krawędzi półki, następnie przenieś je pojedynczo i ostrożnie na matę.

Belki należy trzymać poziomo za końce, tak aby palec wskazujący i środkowy był z jednej strony, a kciuk z drugiej strony. Trzy najdłuższe chwyć w środku i przenoś pionowo (tak będzie łatwiej młodszym dzieciom). Niektóre źródła podają, aby wszystkie belki przenosić trzymając je pionowo. Umieść je w wymieszany sposób, ale tak aby wszystkie przylegały krawędzią do lewej strony maty. Gdy wszystkie belki będą na macie, poproś dziecko o stanięcie po twojej lewej stronie. Przesuń najdłuższą i najkrótszą belkę na dół maty.

Pokaż na najdłuższą i powiedz “ta jest długa”, pokaż na najkrótszą i powiedz “ta jest krótka”. Następnie wymieszaj belki z pozostałymi. Wybierz najdłuższą belkę i umieść ją przy górnej krawędzi maty. Znajdź następną, co do długości belkę i umieść ją pod najdłuższą, tak aby się stykały. Kontynuuj, aż wszystkie belki będą ułożone. Po ułożeniu belki, należy sprawdzić ustawienie, przesuwając dłoń wzdłuż lewej krawędzi belek. Można również rozpocząć od najkrótszej belki i umieścić ja w lewym dolnym rogu maty, a następnie dokładać kolejne, aż powstaną schody.

W trakcie układania przesuwaj palcem wykazującym i środkowym po krawędzi dwóch belek ułożonych w schody, tak aby podkreślić różnicę w ich długości. Przy układaniu zwróć się do dziecka i powiedz mu, że teraz szukasz jednej konkretnej belki. Umieść ponownie belki przypadkowo i zapytaj, czy dziecko chce teraz spróbować. Aby pomóc mu zacząć, zapytaj go, od której chce zacząć. Jeżeli dziecko wydaje się rozumieć, pozwól mu pracować samodzielnie. Kiedy zakończy, dziecko ma odnieść belki pojedynczo od najdłuższej do najkrótszej z powrotem na półkę. Jeżeli nie chce pracować, to odnieś belki jedną po drugiej na półkę zaczynając od najdłuższej. Zwiń i schowaj matę.

Ćwiczenia:
  1. Dziecko pracuje indywidualnie z materiałem, tak jak opisano w prezentacji. Nie muszą być na początku wykorzystywane wszystkie belki, można korzystać z 4-5 belek.
  2. Kiedy dziecko opanowało układanie belek, nauczyciel pokazuje mu dodatkowy krok. Nauczyciel starannie umieszcza najkrótszą belkę z prawej strony drugiej co do długości belki. Pokazuje dziecku, że w ten sposób teraz druga co do długości belka, razem z najkrótszą belką, są tej samej długości, co najdłuższa. Powtarza tę czynność przy każdej kolejnej belce, kierując się w dół do najkrótszego pręta, sprawdzając krawędź za każdym razem.
  3. Podobnie jak w ćwiczeniu 2 przekładamy najkrótszą belkę do drugiej co do długości belki, następnie bierzemy kolejną od dołu belkę i przekładamy ją z prawej strony następnej wolnej od góry belki. Powstanie 5 belek o tej samej długości i jedna 50 cm.
  4. Różne sposoby porządkowanie belek*:
    1. wyrównując do strony lewej
    2. wyrównując do strony prawej
    3. u dołu
    4. u góry
    5. tworzenie piramidy z najkrótszą belką u góry
    6. tworzenie piramidy z najkrótszą belką u dołu
    7. słoneczko
    8. labirynt (tu dodatkowo ćwiczenie przejścia przez labirynt – dziecko stawia stopę za stopą).
  5. Różne kompozycje i układy:
    1. 10-5-9-4 i 8-3-7-2-6-1
    2. 10-1-9-2-8-3-7-4-6-5
    3. 2-4-6-8-10
    4. 3-6-9.
  6. Poszukiwanie miejsca, w którym została zaburzona harmonia układu np. usunięcie belki lub zamiana miejsc.
  7. Układnie równych długości z jednoczesnym wykorzystaniem kilku belek.
  8. Odnajdywanie w pomieszczeniu przedmiotów tej samej długości, co wskazana belka.
  9. Układanie według zadanego wzoru (wzory takie można znaleźć w grafikach Google lub Pinterest).
  10. Układanie różnych kompozycji w połączeniu z różową wieżą, bazowymi schodami, kolorowymi walcami.
  11. Układanie z użyciem przepaski na oczy.
Kontrola błędu:

Tylko wtedy, gdy dziecko jest w stanie rozróżniać wymiary widzi dysharmonię w ułożeniu belek.

DIY – Zrób To Sam:

O tym, jak wykonać samodzielnie pomoc, pisałam we wpisie Czerwone belki – ZróbToSam

Źródła:

Zdjęcia za zgodą sklepu Topic Montessori.


logo-stopka


Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Podziel się