Kolorowe tabliczki – praca z materiałem

Kolorowe tabliczki – praca z materiałem

Kolorowe tabliczki, color tablets, colour tablets – to zestaw 4 pudełek z kolorowymi tabliczkami. O tym, jak wykonać je w warunkach domowych,  pisałam tutaj. Dziś opis materiału i wskazówki do pracy z nim.

Opis materiału:

Materiał składa się z 4 pudełek (można się też spotkać z informacją o 3).

Zestaw I (First Box Of Color Tablets) zawiera 6 tabliczek, są to 3 pary w kolorach podstawowych: czerwonym, niebieskim, żółtym.

Zestaw II (Second Box Of Color Tablets) składa się z 22 tabliczek – 11 par w kolorach podstawowych: czerwony, niebieski, żółty; pochodnych: pomarańczowy, zielony, fioletowy, różowy, brązowy, a także achromatyczne: biały, czarny, szary.

Zestaw III (Third Box Of Color Tablets) to 63 tabliczki – po 7 odcieni dziewięciu kolorów: czerwonego, żółtego, niebieskiego, zielonego, pomarańczowego, brązowego, różowego i szarego.

Zestaw IV (Color Box Of 32 Pairs) to ponownie pary tabliczek. Tym razem jednak są to pary odcieni, po 4: niebieskie, żółte, zielone, różowe, szare, fioletowe, brązowe, czerwone. Nie ma tam kolorów skrajnych (np. białego i czarnego).

Kolorowe tabliczki - praca z materiałem
Kolorowe tabliczki – praca z materiałem
Wiek:

3- 3,5 roku zestaw I i II

3,5 – 4,5 zestaw III i IV

Cele:

1. Rozpoznawanie i nazywanie barw.

2. Doskonalenie percepcji wzrokowej przez rozróżnianie, wskazywanie, łączenie par kolorów.

3. Rozwijanie umiejętności dostrzegania niewielkich różnic w zakresie jednego koloru.

4. Ćwiczenie umiejętności określania stopnia nasycenia koloru.

5. Rozwijanie pamięci wzrokowej.

6. Doświadczanie piękna i harmonii barw w otoczeniu.

Język:

nazwy kolorów w rzeczowniku: czerwień i przymiotniku: czerwony,

w czasie lekcji trójstopniowej z zestawem II wprowadzać nie więcej niż 3 nazwy naraz i nie przechodzić do zestawu III dopóki dziecko nie będzie potrafiło nazywać pewnie i bez wahania,

nazywanie odcieni kolorów: jasny, jaśniejszy, ciemny, ciemniejszy, najjaśniejszy, najciemniejszy,

stopniowanie przymiotników proste: zielony, zieleńszy, najzieleńszy i opisowe: szary, bardziej szary, najbardziej szary,

porównywanie: jaśniejszy niż… ciemniejszy niż…

Kontrola błędu:

wzrok, nauczyciel

Sposób prezentacji:

Każdą tabliczkę należy trzymać za drewniane/plastikowe/białe części pomiędzy palcem wskazującym a kciukiem. Rodzic zaprasza dziecko mówiąc, że ma mu coś do pokazania i zdejmuje z półki tabliczki kolorów. Umieszcza pudełko przed sobą, zdejmuje pokrywkę (jeśli pudełko taką ma, a powinno mieć),  kładzie ją obok pudełka, następnie delikatnie przestawia pudełko i stawia je na pokrywce, całość umieszcza przed sobą. Dopiero wówczas następuje wyjmowanie tabliczek – odpowiednio do zestawu. Potem pudełko zostaje nakryte i odstawione na bok. Po skończonej pracy dziecko odnosi pudełko na półkę. Nazwy należy wymawiać wyraźnie.
Na tym filmie widać dobrze, o co chodzi z pudełkiem, choć chwyt przy przenoszeniu tabliczek nie jest prawidłowy.

Zestaw I

Rodzic bierze kolejne tabliczki i układa je losowo na stole. Następnie wybiera czerwoną i kładzie na górze po lewej stronie stołu w pozycji “pionowej”. Zwraca się do dziecka: szukam takiego koloru jak ten. Wybiera czerwoną i kładzie obok pierwszej. Umieszcza pod nimi żółtą, zwraca się do dziecka: czy możesz mi pomóc znaleźć taką jak ta? Dopasowuje drugą żółtą. Powtarza czynności z niebieską.

Miesza pary i proponuje powtórzenie czynności dziecku.

Zestaw II

Początek prezentacji taki sam jak przy zestawie I. Rodzic wybiera z pudełka kolor czerwony, żółty, niebieski , zielony, pomarańczowy, fioletowy i rozkłada je losowo. Następnie wybiera czerwoną i kładzie na górze po lewej stronie stołu w pozycji “pionowej”, uporządkowanej. Prosi dziecko o ułożenie obok pary. Proponuje dziecku wybranie dowolnego koloru, ułożenie go i dobranie pary. Gdy brakuje miejsca, tabliczki układamy w drugiej kolumnie obok. Rodzic zwraca się do dziecka: teraz zamknij oczy, a ja je pomieszam. Miesza tabliczki i prosi dziecko, aby ponownie dobrało pary. Czynności powtarzamy z pozostałymi kolorami. Na tym filmie cała prezentacja (widać też wyraźnie prawidłowy chwyt tabliczki).

Lekcja trójstopniowa 1
  1. Rodzic wybiera po jednej tabliczce podstawowego koloru. Nazywa każdy kolor, nazwę powtarza kilka razy. Dziecko zamyka oczy, a rodzic miesza tabliczki.
  2. Rodzic prosi dziecko, aby podało/wskazało tabliczkę w określonym kolorze lub umieściło np. żółtą we wskazanym miejscu.
  3. Rodzic pyta: jaki to kolor? Pyta o wszystkie kolory. Miesza tabliczki i pyta ponownie.
Lekcja trójstopniowa 2
  1. Rodzic sprawdza znajomość kolorów podstawowych. Następnie rozkłada tabliczki w barwach pochodnych. Nazywa kolory.
  2. Sprawdza, czy dziecko rozpoznaje barwy i zna nazwy (jak w lekcji 1).
  3. Prosi o nazwanie kolorów, każda tabliczka powinna być nazwana więcej niż jeden raz.

Identycznie przebiega lekcja z kolorami achromatycznymi. Jeżeli dziecko ma trudności należy zmniejszyć liczbę tabliczek/par do 3.

Przykładowa lekcja trójstopniowa:

Zestaw III

Początek jak w poprzednich opisach. Rodzic wyjmuje 7 tabliczek w odcieniach jednego koloru, a pudełko zamyka i odstawia. Poleca dziecku znaleźć 2 tabliczki, które najbardziej się różnią. Umieszcza je z bloku obok siebie, aby było wyraźnie widać kontrast. Następnie kładzie je w oddaleniu od innych, ale w “szeregu”: jedną na początku, a drugą na końcu. Pokazuje dziecku najciemniejszą i mówi, że szuka trochę jaśniejszej. Pyta: czy można znaleźć jeszcze jaśniejszą od tej? (pokazuje ostatnią ułożoną). Kontynuuje, aż wszystkie będą ułożone. Rodzic miesza tabliczki i dziecko układa je ponownie.

Lekcja trójstopniowa 3
  1. Praca z odcieniami jednego koloru. Rodzic bierze dwie tabliczki w kontrastowych kolorach (ale nie skrajne) i nazywa je: ciemny – jasny. Miesza tabliczki i nazywa je ponownie.
  2. Rodzic sprawdza, czy dziecko rozpoznaje odcienie i pyta/prosi o położenie ciemnego – jasnego.
  3. Rodzic pyta dziecko o nazwy, zamienia tabliczki i pyta ponownie.
Lekcja trójstopniowa 4
  1. Praca z odcieniami jednego koloru. Rodzic bierze dwie tabliczki w kontrastowych kolorach (ale nie skrajne) i nazywa je: ciemny – ciemniejszy. Powtarza. Miesza tabliczki i nazywa je ponownie.
  2. Rodzic sprawdza, czy dziecko rozpoznaje odcienie i pyta/prosi o położenie ciemnego – ciemniejszego. Prosi o podanie ciemnego, potem ciemniejszego.
  3. Rodzic pyta dziecko o nazwy, zamienia tabliczki i pyta ponownie.

Podobny przebieg lekcji z nazwą: jasny – jaśniejszy.

Lekcja trójstopniowa 5
  1. Praca z odcieniami jednego koloru. Rodzic bierze trzy tabliczki w kontrastowych kolorach (ale nie skrajne) i nazywa je: ciemny – ciemniejszy-najciemniejszy. Powtarza. Miesza tabliczki i nazywa je ponownie.
  2. Rodzic sprawdza, czy dziecko rozpoznaje odcienie i pyta/prosi o pokazanie najciemniejszego. Wymienia jedną tabliczkę i ponownie prosi o najciemniejszy. Dodaje kilka kolejnych tabliczek i prosi o wskazanie nowego najciemniejszego. Usuwa ją – pokazanie najciemniejszego. Usuwanie kolejnych, aż zostaną tylko dwie.
  3. Rodzic pyta dziecko o nazwy, zamienia tabliczki i pyta ponownie.
Zestaw IV

Początek jak wcześniej. Rodzic wyjmuje 8 tabliczek w jednym kolorze i rozmieszcza losowo na stole. Dopasowywanie par jak w pracy z zestawem II.

 Ćwiczenia i zabawy z tabliczkami

1. Dwa dywaniki w pewnej odległości. Jedną tabliczkę z jednej pary kładziemy na jednym dywaniku, drugą na drugiej. Dziecko przynosi kolejno tabliczki do pary.

2. Rodzic podaje dziecku tabliczkę z kolorem i prosi o znalezienie w otoczeniu przedmiotu w tym kolorze.

3. Rodzic umieszcza 1 tabliczkę z zestawu III na jednej macie, a na drugiej pozostałe. Prosi dziecko o przyniesienie jaśniejszej/ciemniejszej.

4. Wymieszać tabliczki z zestawu III i poprosić o poukładanie wszystkich. Pokazanie, że tabliczki można układać jak szprychy w kole.

5. Wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem wskazanych barw.

6. Dobieranie tabliczek z zestawu II parami, gdy jeden zestaw leży na sali, a drugi jest rozłożony po pokoju.

Zdjęcia umieszczone za zgodą Gadżetomama.


logo-stopka


Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Podziel się