Mycie rąk – prezentacja

Mycie rąk – prezentacja

Prawidłowe mycie rąk to umiejętność bardzo ważna, szczególnie teraz, gdy mamy sezon katarowo-grypowy. Niestety, wiele dzieci traktuje sprawę pobieżnie, warto więc temu poświęcić należytą uwagę.

Zestaw do mycia rąk
Zestaw do mycia rąk
Materiały:

Miska, dzbanek, wiadro,  mydelniczka, mydło, pojemniczek na biżuterię, ręcznik, szmatkę, fartuchy, stolik (powinien to być stolik z miejscem do zawieszenia ręcznika i umieszczenia miski, dzbanka oraz wiadra).

Prezentacja (w języku angielskim znajdziesz ją tutaj)

Wprowadzenie:

Przygotuj stolik do mycia rąk i upewnij się, że masz wszelkie potrzebne materiały. Zaproś dziecko mówiąc mu, że chcesz mu coś pokazać. Stań przed stolikiem tak, aby dziecko było po lewej stronie. Wyjaśnij dziecku, że chcesz mu pokazać, jak myć ręce.

Przygotowanie:
  1. Ubierz fartuch, dziecko może także ubrać swój.
  2. Podciągnij rękawy.
  3. Zdejmij zegarek i biżuterię, umieść je w pojemniczku.
  4. Podnieś dzbanek i napełnij go w 3/4 wodą z kranu.
Prezentacja:
  1. Wróć do stołu i przelej wodę z dzbanka do miski tak, aby była wypełniona w połowie.
  2. Ustaw dzbanek w odpowiednim miejscu.
  3. Włóż dłonie do wody grzbietami do góry (najpierw prawą, potem lewą).
  4. Wyjmij dłonie i włóż je do wody grzbietem do dołu.
  5. Nabierz wodę w prawą dłoń i opłukają lewą.
  6. Powtórz dla prawej ręki.
  7. Wyjmij ręce z wody, trzymaj je palcami w dół, aby woda spływała.
  8. Podnieś mydło lewą ręką i umieść go na otwartej prawej dłoni.
  9. Połóż lewą rękę na mydle i pocieraj nim po dłoni, aby powstała piana.
  10. Odłóż mydło do mydelniczki stojącej po lewej stronie.
  11. Namydl prawą dłoń pocierając ją lewą, także grzbiet.
  12. Obejmij kciuk prawej ręki całą dłonią lewą i “pokręć” nią.
  13. Powtórz tę czynność dla każdego palca.
  14. Rozłóż szeroko palce prawej dłoni i kolejno myj przestrzeń pomiędzy palcami.
  15. Kciukiem i palcem wskazującym lewej dłoni umyj nadgarstek (wykonaj kilka obrotów).
  16. Powtórz wszystkie czynności (od 11) dla lewej dłoni.
  17. Włóż obie dłonie do miski.
  18. Opłucz obie dłonie jak na początku ćwiczenia.
  19. Wytrzyj w ręcznik najpierw prawą dłoń, potem lewą powtarzając przy tym ruchy jak przy myciu.
  20. Odwieś ręcznik.
  21. Wyjmij wiadro i trzymając miskę obiema rękami przelej brudną wodę do wiadra. Miskę trzymaj pod takim kątem, aby widzieć, czy jest już opróżniona.
  22. Napełnij miskę pozostałą wodą z dzbanka i gąbką umyj miskę. Wykonuj okrężne ruchy.
  23. Ponownie wylej wodę z miski do wiadra.
Zakończenie:
  1. Wynieś wiadro i opróżnij w łazience.
  2. Osusz dzbanek, miskę, wiadro szmatką.
  3. Odstaw wiadro.
  4. Umieść dzbanek w misce.
  5. Odwieś ściereczkę na brzegu wiadra lub innym przeznaczonym do tego miejscu.
  6. Ubierz biżuterię.
  7. Zdejmij fartuch.
  8. Zaproponuj dziecku mycie rąk.

Krok po kroku wszystko jest pokazane tutaj (łącznie z myciem paznokci szczotką).

Cel: Czyste ręce oraz zdolność koncentrowania się na zadaniu.

Wiek: 2- 4 lata.

Taki sposób mycia rąk wydaje się być trochę niedzisiejszy: miska, dzbanek, specjalny stolik z miejscem na dzbanek i ręcznik – kto ma takie przedmioty w domu? Mimo to warto przećwiczyć to w taki sposób, a potem przenieść to na warunki współczesne: bieżącą wodę i umywalkę oraz mydło w płynie.
Pod umywalką powinien stać stołek pozwalający na sięgnięcie do odpowiedniej wysokości (stołeczek powinien być stabilny, o podgumowanych nogach). Na początku nauki pokazujemy dziecku jak zatkać umywalkę, napełnić ją wodą, umyć ręce, opróżnić umywalkę, umyć umywalkę i wytrzeć ręce. Na mycie pod bieżącą wodą czas przyjdzie, gdy dziecko już opanuje te czynności.

Zdjęcia pochodzą ze sklepu Montessori Services.


logo-stopka


Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Podziel się