Mobile – jakie i kiedy?

Mobile – jakie i kiedy?

Dlaczego mobile jest takie ważne?

Mobile to pierwsza zabawka jaką można zaprezentować dziecku. Zawieszone nad łóżeczkiem, miejscem gdzie dziecko się przewija lub nad matą, na którą się je odkłada w czasie czuwania – przyciągają wzrok i zachęcają dziecko do aktywności.Ludzki noworodek rodzi się z umiejętnością widzenia. Jest ona jednak bardzo słabo wykształcona.

Dziecko reaguje na światło – jego wzrok kieruje się w stronę lampy, okna, jasnych plam. Reaguje na ruch i zwraca w jego stronę głowę, ale nie umie jeszcze śledzić poruszającego się przedmiotu. Widzi dwuwymiarowo, a głębia widzenia pojawi się dopiero za jakiś czas – gdy mózg nauczy się nakładać obrazy z obojga oczu i interpretować je.

Jednak nawet noworodek skupia uwagę na ludzkiej twarzy – to atawistyczna umiejętność, dzięki której dziecko buduje więź z opiekunem. Twarz na długo pozostaje ulubioną “zabawką” dziecka. W czasie kolejnych miesięcy życia przegląda się ono w twarzy dorosłych jak w lustrze i naśladuje ich: uśmiecha się, krzywi, robi miny, wystawia język.

Pierwsze miesiące

Pierwszy miesiąc życia to odpowiedni czas, aby pokazać dziecku mobile w kolorach kontrastowych – bieli i czerni, najlepiej je prezentować od urodzenia do około 4 tygodnia życia, a już od 3 tygodnia pokazywać nieco bardziej skomplikowane mobile – Munari.

W drugim miesiącu życia zdolność widzenia rozwija się – dziecko nadal koncentruje się na twarzach rodziców, ale zaczyna lepiej widzieć to co dalekie i to co bliskie. Wodzi wzrokiem za wolno poruszającymi się przedmiotami, a z każdym dniem ruchy gałek ocznych stają się bardziej płynne.

W drugim miesiącu życia – miedzy 5 a 8 tygodniem, można pokazać dziecku ośmiościany.

Dziecko trzymiesięczne staje się coraz sprawniejsze i coraz chętniej przygląda się własnym rękom i otoczeniu. Jego wzrok przyciągną mobile Gobbi (między 7 a 10 tygodniem), tancerki i “falujący rytm” (8-12 tydzień), czy mobile z motylami, kolibrami, wielorybami (10 a 16 tygodni).

Można spotkać się z pełnym zdziwienia pytaniem: po co tyle pracy i wysiłku dla takiego malucha, który nic nie będzie pamiętał? Czy bez tego się nie rozwinie? Oczywiście, że bez takich mobili będzie się rozwijał tak samo jak inne dzieci, ale przecież chcemy zaspokajać potrzeby dziecka. Wszystkie. A przecież rozglądanie się wokół, obserwowanie i uczenie się, to główna aktywność dziecka w pierwszym kwartale życia. To dlatego malujemy jego pokój, naklejamy misie, ustawiamy na półkach zabawki, wieszamy karuzelki.

Zapominamy jednak o tym, że tych pastelowych barw małe dziecko nie widzi, naklejki na ścianach są zbyt daleko, a pluszowe zabawki nieprędko będą atrakcyjne. Dlatego warto ozdobić otoczenie dziecka czymś, co zobaczy, na czym będzie mogło trenować wzrok i mózg.

Wieszając mobile należy trzymać się zasady, że musi ona znajdować się poniżej wzroku dziecka, a nie tuż nad jego głową, bo będzie wówczas odchylać głowę do tyłu, co nie jest dla niego korzystne. Można je wieszać z boku, wówczas jednak trzeba pamiętać o przenoszeniu dziecka z jednej strony na drugą, aby nie leżało zbyt długo tylko na jednej stronie.

W skrócie i w tygodniach:
  • Białe i czarne obrazki (0-4)
  • Mobile Munari (3-6)
  • Ośmiościany (5-8)
  • Mobile Gobbi (7-10)
  • Tancerki (8-12)
  • Falujący rytm (8-12)
  • Motyle (10-16)
  • Kolibry (10-16)
  • Wieloryby (10-16)

Zdjęcia za zgodą BielemoreleMy Montessori.


logo-stopka


Stopka z logoZapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Podziel się