Vademecum – wrzeciona

Vademecum – wrzeciona

Nazwa:

Polska – wrzecionka, wrzeciona

Angielska – spindle boxes

Pudełko z wrzecionkami
Pudełko z wrzecionkami
Wiek dziecka:

3;6 – 5 lat, według innych źródeł – począwszy od 4 roku, po wprowadzeniu belek numerycznych i cyfr.

Cele:

Bezpośrednie: kształtowanie pojęcia liczby w sensie ilościowym i porządkowym tj. poznanie i zapamiętywanie sekwencji cyfr oraz wprowadzenie pojęcia zera i poznanie zera jako zbioru pustego.

Pośrednie: zapoznanie z ideą, że nie istnieją inne symbole dotyczące liczb niż te od 0 do 9.

Opis pomocy:

Dwa drewniane pudełka z pięcioma przegródkami. Na przegrodach znajdują się oznaczenia od 0 do 9. W osobnym pudełku znajdują się 45 wrzecionka oraz 8 gumek-recepturek.

Dodatkowe materiały:

Prezentacja odbywa się przy stole, można użyć długiej filcowej maty.

Prezentacja:

Zaproś dziecko do pracy z materiałem. Pokaż, gdzie pomoc jest na półce i poproś o przyniesienie jej do stolika. Na stoliku ustaw jedno pudełko lub oba. Opcje prezentacji są dwie: pierwsza mówi, że pudełka są puste. Rozpoczynaj od liczby 1, która jest w drugiej przegródce. Wskaż ją i poproś dziecko o jej nazwanie. Gdy dziecko wypowie jeden, weź jedno wrzecionko i przełóż je do przegródki z cyfrą 1, itd. Po dojściu do liczby 9, wyjmuj po kolei wrzecionka rozpoczynając od przegródki z dwoma wrzecionkami i związuj je razem przy pomocy gumki. Następnie poproś dziecko o opróżnienie przegródek we właściwej kolejności, czyli zdjęcie gumek i po przeliczeniu, odłożenie wrzecionek z przegródek do odrębnego pudełka.

Druga opcja zakłada, że w przegródkach już znajdują się wrzecionka związane gumkami. Rozwiąż je i kładąc pojedynczo na dłoni dziecka, głośno przeliczaj, podkreślając nazwę ostatniego liczebnika i poproś o odkładanie ich do pudełka. Następnie wskazuj kolejne cyfry na przegródkach i poproś dziecko, aby wzięło wrzecionka z pojemnika i umieściło w przegrodach.

Dziecko powinno każdorazowo (zarówno przy wkładaniu wrzecionek do pojemnika, jak i do przegródek) odliczać odpowiednią ilość wrzecionek i głośno wymawiać kolejne liczebniki.

Ćwiczenia:
  • wkładanie wrzecionek do przegródek w dowolnej kolejności,
  • przeliczanie wrzecionek znajdujących się w przegródkach w dowolnej kolejności,
  • wkładanie wrzecionek do przegródek przy zasłoniętych cyfrach,
  • zamiast wrzecion można użyć liczmanów lub tabliczek z kołeczkami.
Kontrola błędu:

Ilość wrzecionek włożonych do przegródek – jeżeli dziecko włoży odpowiednią liczbę wrzecion do poszczególnych przegródek, to pojemnik będzie pusty. Przy popełnieniu błędu będzie mu się wydawać, że nie ma odpowiedniej liczby wrzecion do utworzenia zbiorów.

DIY- Zrób to sam:

O tym, jak wykonać samodzielnie pomoc, pisałam we wpisie: Wrzecionka Montessori – Zrób to sam

Źródła:
  • Sabina Guz, Edukacja w systemie Marii Montessori, Tom 1, Wydawnictwo UMCS, 2015
  • Gabriela Badura-Strzelczyk, Pomóż mi policzyć samemu, Wydawnictwo Nowik, 2008
  • Info Montessori
  • Montessori Album

Zdjęcia z zgodą sklepu Topic Montessori.



Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Podziel się